16 grudnia 2009

Wprowadźcie wreszcie te opłaty za treści w internecie

Im głośniej na temat wprowadzania opłat za treści gazet w internecie, tym więcej badań na ten temat. Firmy consultingowe prześcigają się w tych badaniach, a wyniki są mocno rozbieżne: raz słyszymy, że aż połowa Amerykanów deklaruje chęć płacenia za informacje, innym razem, że ledwie 5% Brytyjczyków skłonnych jest uiszczać opłaty za treści w sieci. Nie jest to z pewnością kwestia wyłącznie kulturowa, dlatego przeprowadźmy badanie metodą empiryczną i wprowadźmy wreszcie te opłaty!


Może wtedy dowiemy się ile rzeczywiście osób gotowych jest płacić za dostęp do informacji w internecie.

Serwis Paid Content w ciekawy sposób zestawił dotychczas przeprowadzone badania na ten temat. Wyniki są rzeczywiście rozbieżne, a z procentów badanych deklarujących gotowość płacenia za treści wynika tylko jedno - za każdym razem jest to mniejszość.



Ja osobiście mógłbym płacić za treści redakcyjne w internecie. Oczywiście zrobiłbym to kosztem papierowych wydań gazet, które po prostu przestałbym kupować, ale zdecydowanie gotów jestem taką opłatę uiszczać i rozumiem problem wydawców, jaki mają dyskutując teraz głośno na temat takich rozwiązań. Era darmowości już powoli mija.

Oczywiście, że pozostaną na rynku gracze darmowi. Podejrzewam, że news bieżący raczej nie będzie płatny ze względu na zbyt dużą mnogość źródeł informacji. Ale wszędzie tam, gdzie w grę wchodzić będzie wartość dodana w postaci choćby jakości czy wiarygodności informacji, myślę, że konieczne będzie uiszczanie opłat.

A dla najbardziej zainteresowanych przytaczam dokładniejsze informacje o badaniach przywołanych na powyższym rysunku:

— Badanie PCUK/Harris Poll: 5% z przebadanych 1,888 dorosłych Brytyjczyków powiedziało, że gotowi są płacić, gdyby ich ulubiona strona internetowa wprowadziła taki wymóg.

Gfk: 18% dorosłych Brytyjczyków (spośród 16,800 przepytanych na całym świecie) stwierdziło, że nie chcieliby płacić za content "na stronach informacyjnych i rozrywkowych, takich jak np. Wikipedia.

Continental: 37% z przepytanych 500 dorosłych Brytyjczyków powiedziało, że zaakceptowaliby model mikroopłat lub większych opłat (miesięcznych lub rocznych) za dostęp do wersji online gazety / magazynu.

Olswang/YouGov: 19 procent pełnoletnich Brytyjczyków (próba wielkości 1013) i 536 nastolatków regularnie płaciłoby mikroopłaty i korzystałoby z elektronicznych prenumerat, gdyby nie było żadnej darmowej alternatywy.

Oliver and Ohlbaum: 15 do 20 procent respondentów (z 2 600 przepytanych brytyjskich konsumentów) powiedziało, że zapłaciliby swojemu ulubionemu dostawcy informacji do 2 funtów na miesiąc, gdyby był jedynym wprowadzającym takie opłaty.

Forrester: 19 procent spośród 4 711 amerykańskich konsumentów powiedziało, że są skłonni wnosić mikroopłaty, kupować prenumeratę online lub płacić za ofertę łączoną: druk / internet / dostęp przez tel. komórkowy.

Boston Consulting Group: 48 procent z 5 083 przebadanych użytkowników internetu w 9 krajach (włączając 506 z Wielkiej Brytanii) deklaruje chęć płacenia za informacje online.

KPMG: 11 procent z 1 037 przebadanych osób starszych niż 16 lat, już wydaje pieniądze w nowych mediach.