Ciągle toczy się dyskusja największych światowych wydawców nad sensownością wprowadzania opłat za dostęp do treści dziennikarskich na stronach internetowych gazet. Najgorętszy orędownik tych opłat, Rupert Murdoch (który notabene wspominał ostatnio również o chęci wprowadzenia obowiązku płacenia za dostęp do treści mobilnych), powinien jednak zapoznać się wpierw z badaniami przeprowadzonymi przez serwis Paid Content oraz Harris Interactive...
Wszyscy poszukujący nowych strumieni przychodowych i liczący jednocześnie na skłonnych do wydawania pieniędzy czytelników są poniekąd w błędzie. Jak wynika z ostatniego badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii, zaledwie 5% czytelników gotowych jest płacić za dostęp do treści online:
Wnioski z badania:
* Jeżeli ulubiona strona newsowa wprowadzi opłaty za treści, trzy czwarte czytelników poszuka alternatywnej strony z darmowymi artykułami.
* 8% czytelników będzie czytać wyłącznie nagłówki.
* 12% jeszcze nie wie jak postąpi.
Ciekawym wnioskiem z tego sondażu jest również fakt, że bardziej skłonni do płacenia za treści są młodzi ludzie (16-24 lat). W tym przedziale wiekowym "aż" 13% osób deklaruje możliwość wnoszenia takich opłat. Ale, co dziwne, im ludzie mają więcej pieniędzy, tym mniej chętnie reagują na perspektywę opłat. Zaledwie 1% Brytyjczyków w przedziałach 35-44 lat oraz 55-64 lat twierdzi, że gotowy jest płacić za treści dziennikarskie w sieci.
Oczywiście, tym co może dać szansę gazetom na uzyskanie takiego źródła przychodu jest jednomyślność wydawców. Jedynie wtedy, gdy wszyscy wydawcy zdecydowaliby o podjęciu takich kroków, zostawiając czytelnika bez alternatywnych (darmowych) źródeł informacji, takie działanie miałoby szanse na powodzenie. Uważam jednak, że tak wielka jednomyślność wydawców jest jednak utopijną wizją.
Zdjęcie w tekście zostało udostępnione na licencji CC przez użytkownika Colin 30d z serwisu Flickr