Mimo, że rynek prasy europejskiej jest dużo mocniejszy niż ten za oceanem, na fali dyskusji o wprowadzeniu opłat za treści dziennikarskie w internecie zamierzają skorzystać również europejscy wydawcy. Wydawnictwo Axel Springer właśnie ustanowiło barierę cenową stronach internetowych dwóch dużych niemieckich dzienników: "Berliner Morgenpost" i "Hamburger Abendblatt".
Dostęp do pełnych zasobów strony "Berliner Morgenpost" kosztuje 4,95 Euro miesięcznie (około 20 zł/miesiąc) a do "Hamburger Abendblatt" - 7,95 Euro miesięcznie (około 32 zł/miesiąc). Ta ostatnia jest mieszanką treści darmowych i płatnych: treści płatne dotyczą wyłącznie regionu Hamburga, zaś treści ogólnokrajowe pozostają darmowe.
Niemiecki Axel Springer już ma na koncie pewien sukces związany z płatnymi treściami w internecie. W grudniu 2009 wydawca zbudował płatne aplikacje na iPhone'a dla dwóch gazet ze swojego portfolio: popularnej bulwarówki "Bild" oraz "Die Welt". Podobno pierwsza z nich jest najpopularniejszą aplikacją pobieraną z niemieckiego sklepu z aplikacjami, druga z nich notowana jest na miejscu dziewiątym.
Decyzja Axela Springera jest kolejną po rozpoczętych już pracach nad wprowadzeniem opłat za dostęp do internetowego francuskiego "Le Figaro" oraz nieznacznie wyprzedza zapowiadaną na wiosnę tego roku zmianę polityki cenowej brytyjskiego "Times Online".