9 października 2009

Niiu - codzienna gazeta drukowana dostosowana do indywidualnych potrzeb

Pomysł spersonalizowanej gazety jest coraz bardziej znany. I nie powinno to specjalnie dziwić. Bo w jaki sposób większość świadomych użytkowników zdobywa wiedzę? Wciąż przeglądają nieskończenie wiele stron?

Świadomi użytkownicy internetu, coraz bardziej szanują swój czas. Odrzucili gazety, gdyż nie dostarczała im ona informacji wystarczająco szybko. Również sieć i jej narzędzia umożliwiają dostosowanie internetu do własnych potrzeb – kanały RSS i Google News to tylko przykłady. Jednak niektórzy, wciąż dostrzegają szansę drukowanego nośnika. Jednym z powodów, dla którego grunt się pali pod gazetami, jest ilość bezużytecznej treści, jaką niosą. Ale jak zdefiniować ten bezużyteczny kontent? Tyle, ilu jest czytelników, tyle będzie pomysłów na „idealną gazetę”. W takim razie dlaczego nie dostosować gazety dokładnie do ich potrzeb? Od pierwszej do ostatniej strony. W ten właśnie sposób rodzi się potrzeba zindywidualizowanej, dostosowanej do własnych wymagań, gazety.

Już za kilka dni, taki projekt wystartuje w Europie, bardzo blisko nas – w Berlinie. Niiu, bo taką nazwę nosi, ma trafiać w gust młodego czytelnika, reprezentować jego styl życia i dostarczać mu taką informację, jakiej naprawdę potrzebuje. Ma uporządkować przesyt informacji, jakiego doświadczają młodzi ludzie. Wiadomości z wybranej tematyki mają pochodzić z różnych źródeł (gazet, portali i mediów społecznościowych), by tworzyć jak najbardziej obiektywne medium. Niuu będzie drukowane na papierze gazetowym i trafi do domów każdego ranka.

Twórcą Niiu jest Wanja Oberhof, kolejna osoba z grona ciekawych prelegentów nadchodzącej konferencji INMA / OPA Outlook 2010. Jest też kolejną osobą, która zgodziła się odpowiedzieć na parę moich pytań w ramach Forum4Editors. Aby dowiedzieć się więcej na temat tego projektu lub zadać jego twórcy większej ilości pytań, warto zainteresować się wspomnianą konferencją. Nie zaszkodzi też czytać blog „em jak Media” :)

Opisz proszę, na czym polega idea spersonalizowanej gazety?

Wanja Oberhof:Niiu jest pierwszą spersonalizowaną gazetą, która będzie zawierać rozmaitą mieszankę treści pochodzących z internetu, gazet regionalnych, krajowych i zagranicznych. Czytelnicy mogą sami wybrać treść takiej gazety poprzez specjalną platformę online. Taka indywidualna mieszanka zostanie ci dostarczona do domu każdego ranka.

Ile gazet bierze udział w projekcie Niiu?

Różne regionalne, krajowe i międzynarodowe tytuły biorą w nim udział, ale nie podamy ich nazw do oficjalnego startu Niiu, czyli 13 października.

Opisz proszę jak wygląda proces produkcji spersonalizowanej gazety. Jakie są deadline’y druku, dystrybucji itp.?

Każdy nabywca ma możliwość „skonfigurowania” swojej gazety do godziny 14. Nasza unikalna technologia agreguje, personalizuje i publikuje różną treść automatycznie. Te informacje wysyłane są druku. Drukowane są w nocy, a pod koniec dostarczane są każdemu czytelnikowi do godziny 8 rano.

Jak popularna jest dotąd idea spersonalizowanej gazety? Czy po paru miesiącach testów możesz nazwać ją sukcesem? Czy jest to przyszłość gazet drukowanych?

Niiu jest jak dotąd pierwszą indywidualizowaną gazetą. Nic innego co jest w tym momencie na rynku da się jakkolwiek do niej porównać. A przed oficjalnym startem za parę tygodni, muszę przyznać, że feedback jest fenomenalny! Mógłbym sobie wyobrazić spersonalizowaną gazetę jako trend przyszłości, ale uważam, że będzie kilka różnych scenariuszy dla gazet. Sądzę, że istnieć będzie dużo różnych usług, dostarczających czytelnikom różne treści w różny sposób (iphone, papier, e-papier).

Idea spersonalizowanej gazety brzmi świetnie, ale z drugiej strony obawiam się tego, o czym miałbym w takim razie rozmawiać ze znajomymi? Jeżeli każdy będzie czytał gazetę pełni dostosowaną do indywidualnych potrzeb, skąd weźmie się tematy do rozmów?

Według mnie, nie ma tu problemu, ponieważ tematy są mniej więcej takie same jak w tradycyjnej gazecie. Niiu jest czymś więcej niż zbiorem tytułów gazet, z których każdy wybierze coś dla siebie. I jeżeli twoi znajomi dzielą z tobą zainteresowania, możesz wybrać podobny zestaw do nich. Dodatkowo możesz im sugerować pojedyncze strony gazety, blogi lub kanały RSS. Reasumując, obszar do wspólnych konwersacji staje się dużo szerszy.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

Model funkcjonowania zindywidualizowanej gazety Niiu:



Ciekaw jestem co o takiej idei sądzą czytelnicy tego bloga? Czy zindywidualizowana gazeta jest przyszłością gazet drukowanych czy tylko chwilowym przedłużeniem ich schyłku? Zostawcie swoje opinie w komentarzach.