10 września 2009

Modele cenowe amerykańskich gazet w sieci

Dziś znów o opłatach za treść w sieci. Podczas gdy najwięksi amerykańscy wydawcy dyskutują nad celowością takich posunięć, szukają odpowiednich modeli biznesowych i konsultują się ze swoimi czytelnikami, mniejsi gracze po cichutku podejmują próby monetyzacji treści gazetowych w sieci. Oceny działań tych najmniejszych podjął się serwis Paid Content - sprawdził jak radzi sobie 6 wybranych gazet, których treści w sieci są już płatne.

Tytuł: Daily Gazette
Miasto (stan): Schenectady (Nowy Jork)
Średnia sprzedaż: 44,242 egz.
Model cenowy: Prenumerata online kosztuje 2,95$ / tydzień. Prenumeratorzy papierowej gazety (3$ tygodniowo) za symboliczną opłatą w wysokości 1 centa otrzymują nieograniczony dostęp do strony internetowej, jak również do e-wydania (PDF). Blogi, materiały agencyjne, program TV, galerie zdjęć i najważniejsze newsy pozostają darmowe.
Data wprowadzenia opłat: sierpień 2009 (wcześniej płatne było tylko e-wydanie)
Efekt: Ruch internetowy spadł o 40 procent w trzy tygodnie od wprowadzenia opłat, w tym ruch na stronach z nekrologami. Według wydawcy, elektroniczne prenumeraty powoli rosną - aktualnie jest 670 prenumeratorów wydania online.
Komentarz: "Daily Gazette" konkuruje z niedalekim "Albany Times Union", którego treśćw internecie pozostaje darmowa (egzemplarz e-wydania kosztuje 75 centów). W chwili pisania artykułu było zbyt wcześnie by stwierdzić jak wzrósł ruch na stronach "Albany Times Union".


Tytuł: Valley Morning Star
Miasto (stan): Harlingen (Texas)
Średnia sprzedaż: 23,294 egz.
Model cenowy: Prenumerata elektroniczna kosztuje 75 centów za dzień, 3,95$ za miesiąc lub 39,50$ za rok. Prenumeratorzy wydania drukowanego mają dostęp do strony internetowej oraz e-wydania za darmo. Prenumeratorzy weekendowi płacą dodatkowe 3,16$ miesięcznie za dostęp do www, z kolei prenumeratorzy wyłącznie wydań niedzielnych - 3,56$ na miesiąc. Listy imprez, nekrologi, depesze agencyjne, treści video, blogi i ogłoszenia są do wglądu na stronie za darmo.
Data wprowadzenia opłat: lipiec 2009
Efekt: Brak komentarza na ten temat ze strony wydawcy, ale odkąd "Valley Morning Star" wprowadziło opłaty, kolejna gazeta tego samego wydawcy, "Lima News", poszła tym samym tropem. Według analizy ruchu stron Compete, strona internetowa "Valley Morning Star" miała więcej odwiedzin w lipcu niż miesiąc wcześniej.
Komentarz: Ogłaszając decyzję o wprowadzeniu opłat, wydawca dodał następujący komunikat: "Gazeta będzie miała większą wartość dla stałych prenumeratorów wydania drukowanego, jeżeli nie będziemy oddawać jej treści za darmo w internecie". "Valley Morning Star jest jedynym dziennikiem w Harlingen. W zeszłym tygodniu rozpoczął się proces upadłościowy tego wydawcy (przyp. własny).


Tytuł: Newport Daily News
Miasto (stan): Newport (Rhode Island)
Średnia sprzedaż: 12,000 egz.
Model cenowy: Prenumerata wydania internetowego kosztuje 5$ dziennie, 10$ tygodniowo, 35$ miesięcznie lub 345$ dziennie. Subskrypcja wydania drukowanego i internetowego kosztuje 11$ miesięcznie lub 100$ rocznie. Nekrologi, ogłoszenia drobne, blogi i widok pierwszej strony gazety dostępne są w sieci za darmo.
Data wprowadzenia opłat: czerwiec 2009
Efekt: Według wydawcy, Bucka Shermana, celem tego działania było "ponowne przyzwyczajenie ludzi do gazety drukowanej, a nie sam przychód z działalności online". Twierdzi, że jak do tej pory "idzie całkiem nieźle" i dodaje, że sprzedaż gazety papierowej wzrosła o 8 procent. Ruch internetowy zmalał o 30% od chwili wprowadzenia opłat.
Komentarz: O modelu gazety "Newport Daily News" było głośno ze względu na nietypową politykę cenową i pobieranie wyższych opłat za wydanie elektroniczne niż papierowe. Konkurencja dla tytułu jest ograniczona, jednym z konkurentów jest dużo większy "Providence Journal", który ma zasięg ogólnostanowy.

Tytuł: Arkansas Democrat-Gazette
Miasto (stan): Little Rock (Arkansas)
Średnia sprzedaż: 182,789 egz.
Model cenowy: Dostęp do informacji na stronie internetowej wraz z dostępem do e-wydania kosztuje 5,95$ miesięcznie lub 59$ rocznie. Prenumeratorzy wydania drukowanego mają dostęp do strony www za darmo.
Rok wprowadzenia opłat: 2002
Efekt: Wydawca Walter Hussman w wywiadzie dla brytyjskiego "Guardiana" powiedział, że "Arkansas Democrat-Gazette" pobiera opłaty w celu ukierunkowania czytelników na wydanie drukowane gazety. Od momentu wprowadzenia opłat, sprzedaż egzemplarzowa gazety zmalała zaledwie o 1 procent. Przychód ze sprzedaży treści w internecie sięga około 200 tys. dolarów rocznie.
Komentarz: "Arkansas Democrat-Gazette" jest jedyną gazetą w Little Rock. To największa amerykańska gazeta, która pobiera opłaty za dostęp do treści na stronie internetowej.

Tytuł: Albuquerque Journal
Miasto (stan): Albuquerque (Nowy Meksyk)
Średnia sprzedaż: 101,810 egz.
Model cenowy: "Albuquerque Journal" pobiera 110$ rocznie (lub 38,25$ co trzy miesiące)za pełen dostęp do strony internetowej gazety wraz z e-wydaniem. Czytelnicy mają także możliwość zapłacenia 185$ rocznie za wydanie papierowe, e-wydanie oraz dostęp do strony www. Wreszcie mogą zapłacić 153$ za prenumeratę z dostawą do domu oraz dostępem do strony internetowej.
Rok wprowadzenia opłat: 2001
Efekt: Od 1500 do 2000 osób miesięcznie płaci ekstra za jakikolwiek rodzaj dostępu do dodatkowych informacji umieszczanych w internecie. Jest to liczba, która pozostaje stała przez około 8 lat. Średnia sprzedaż egzemplarzowa spadła o 6 procent odkąd gazeta wprowadziła opłaty za dostęp do strony www. Zapytany o to, czy swoje przedsięwzięcie uważa za sukces, wydawca odpowiada: "Wciąż wierzymy w model gazety drukowanej i fakt, że nasze treści mają swoją wartość".
Komentarz: Konkurencja gazety, "Albuquerque Tribune" zniknęła z rynku w zeszłym roku. "Albuquerque Journal" konkuruje jeszcze z "Santa Fe New Mexican", który ma jednak mniejsze zatrudnienie.

Tytuł: Bend Bulletin
Miasto (stan): Bend (Oregon)
Średnia sprzedaż: 32,682 egz.
Model cenowy: Prenumerata wydania elektronicznego kosztuje 8$ miesięcznie lub 96$ rocznie. Prenumeratorzy wydania drukowanego płacą 11$ miesięcznie lub 132$ rocznie i mają w tej cenie dostęp do strony www. Redakcja twierdzi, że około 30 informacji lokalnych, biznesowych, sportowych, reportaży i artykułów rozrywkowych dziennie dodawanych jest do płatnej strony internetowej.
Data wprowadzenia opłat: 2005
Efekt: Gazeta posiada około 1200 prenumeratorów wydania online.
Komentarz: "Bend Bulletin" jest jedynym dziennikiem w Bend.

Autorem oryginalnego zestawienia jest Joseph Tartakoff, jego materiał ukazał się na łamach serwisu Paid Content. Powyższy tekst przetłumaczyłem za jego zgodą.