13 sierpnia 2009

Brytyjski magazyn Which? notuje wzrost płatnych subskrypcji

Istnieją pojedyncze tytuły - wyspy, których strategia owocuje wzrostem sprzedaży egzemplarzowej w druku i przyrostem płatnych subskrypcji online. Należy do nich magazyn Which?, którego głównym sukcesem jest jedenastoprocentowy wzrost płatnych prenumerat wydania elektronicznego w ciągu roku. Pod koniec tego miesiąca, w sieci było już 216 tys. subskrybentów tego magazynu (dla porównania, elektroniczna wersja "Financial Times" ma 117 tys. prenumeratorów).


Czytelnicy tego bloga muszą się przyzwyczaić - temat opłat za treści dziennikarskie w internecie będzie tu często wracał. Po pierwsze, jest to dla mnie szalenie interesujące, jak cierpiąca amerykańska prasa poradzi sobie z wprowadzaniem płatności za rzeczy, które dotychczas były (choć nie powinny być) bezpłatne. Po drugie, wydawcy zdają się nie pamiętać doświadczenia dziennika "New York Times", który parę lat temu szedł tą ścieżką, lecz wkrótce z powodu masowego odpływu czytelników, zmuszony był wrócić do bezpłatnego modelu w sieci.

Wydawnictwa przeżyć mogą, ale jedynie wtedy gdy stworz rozsądny model biznesowy. Treści konsumenckiego magazynu "Which?" to przede wszystkim recenzje i porady. Część z nich można przeczytać w sieci za darmo (powierzchowne analizy), jednak aby zobaczyć dokładne recenzje, trzeba już wykupić prenumeratę elektroniczną lub kupić wydanie papierowe gazety. Co jest bardzo ciekawe w tym przypadku, magazyn opiera swoją niezależność w opinii na braku reklam - by nie być posądzonym o stronniczość lub jakąkolwiek zależność od reklamodawców. "Which?" jest w finansowany wyłącznie ze sprzedaży egzemplarzowej i elektronicznych prenumerat.

Również w druku magazyn ten zdaje się być nietknięty kryzysem. Sprzedaż na koniec czerwca wyniosła prawie 520 tys. egzemplarzy i była o prawie 5 tys. egz. wyższa niż rok wcześniej. A tak kształtowała się popularność "Which?" w poszczególnych segmentach na koniec czerwca roku 2009 i 2008:


Ponownie nasuwa się oczywisty wniosek, choć wcale niełatwy w realizacji: niszowość. Wydawca "Which?" dywersyfikuje swój produkt w rozmaitych niszach, kierując go do konsumentów wszelkiego rodzaju: od żywności po finanse, nieruchomości i zdrowie. Rzetelne poradnictwo, produkt nie do znalezienia w innych mediach, zbudował zaufanie czytelników tego magazynu.