Jeff Jarvis, jeden z moich ulubionych profesjonalnych blogerów - publicystów, zebrał informacje przedstawiające aktualny stan amerykańskiej branży prasowej. Dokąd to wszystko zmierza i jaka jest prawdopodobna przyszłość gazety papierowej - oceńcie państwo sami.
Złe wieści:
• Akcje wszystkich spółek wydających gazety w USA spadły średnio o 83,3% w 2008 roku, kurcząc rynek o 64,5 miliarda dolarów
• Od roku 1994 (daty wypuszczenia na rynek pierwszej komercyjnej przeglądarki internetowej) - penetracja rynku przez gazety drukowane spadła o jedną trzecią, z 23% do 16%. W tym samym okresie sprzedaż gazet w USA spadła o 14% (z 59 milionów do 50 milionów egzemplarzy według Newspaper Associaton of America), a populacja Amerykanów wzrosła o 20%.
• Od 1994 r. przychody reklamowe gazet skorygowane wskaźnik inflacji spadły o 10% (w 1994 wynosiły 34,109 milionów dolarów, a w 2007 roku 42,209 milionów według Newspaper Associaton of America)
• Od 1994 r. liczba gazet w USA spadła z 1 548 do 1 422 według NAA
• według bloga Papercuts, liczącego dziennikarzy tracących etaty, w samym 2008 roku 15,5 tysiąca dziennikarzy straciło pracę
• W 2008 roku internet wyprzedził gazety drukowane w rankingu podstawowych źródeł informacji. Dla młodych ludzi (18-29 lat), internet niedługo przegoni telewizję.
• Jak wynika z sondy Harrisa 54% Amerykanów nie ufa mediom informacyjnym. Z kolei badanie Uniwersytetu Sacred Heart na początku zeszłego roku, zaufanie dla mediów informacyjnych deklaruje zaledwie 19,6% Amerykanów.
• Jeffrey Cole, dyrektor Center for the Digital Future Uniwersytetu Południowej Kalifornii odkrył w swoim badaniu, że młody Amerykanin (12-24 lata) nie sięgnie już NIGDY po gazetę drukowaną.
• W 2008 roku Amerykańskie Stowarzyszenie Wydawców Gazet Papierowych (American Society of Newspaper Editors) usunęła słowo "papier" ze swojej nazwy.
Dobra wieść:
• Czytelnictwo stron internetowych należących do gazet przekroczyło już dawno czytelnictwo samych gazet drukowanych sięgając w USA 69 milionów unikalnych użytkowników jesienią 2008 (według NAA)
Kryzys prasy drukowanej? Jaki kryzys!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz