16 maja 2008

O sprzedaży „Newsdaya”

W ciągu ostatnich kilkunastu dni, jednym z ważniejszych wydarzeń na rynku światowych mediów, była sprzedaż nowojorskiego dziennika „Newsday”. Ciekawy artykuł na ten temat popełnił niedawno Vadim Makarenko w „Gazecie Wyborczej”. Sytuacja zainteresowanych kupnem „Newsday’a” zmieniała się jednak w niesamowitym tempie.

Celem przypomnienia: zakupem „Newsday’a”, gazety należącej do grupy wydawniczej Tribune Co., której właścicielem jest jeden z najbardziej znanych na świecie magnatów prasowych, Sam Zell, zainteresowane były dwie osoby: Rupert Murdoch i Mortimer Zuckerman.

Ten pierwszy od dłuższego czasu ostrzył sobie zęby na inną nowojorską gazetę – rozpoznawalną na całym świecie „The New York Times”. Jak dotąd, bezskutecznie. W rękach Murdocha jest już jednak jeden nowojorski tytuł – tabloid „New York Post”. W połączeniu z szanowanym „Newsdayem” pozwoliłoby to Murdochowi nie tylko na bezpośrednie zagrożenie pozycji „NYT”, ale również na ogromne oszczędności w postaci ograniczenia kosztów personalnych, druku oraz dystrybucji obu tytułów.

Mortimer Zuckerman również jest właścicielem jednego z nowojorskich tytułów – „New York Daily News”. W jego przypadku, amerykańskie przepisy antykoncentracyjne (zakazujące posiadania kilku rodzajów mediów – gazety, telewizji – na jednym rynku lokalnym) były mniejszą przeszkodą niż dla Ruperta Murdocha, którego własnością jest m.in. stacja telewizyjna FOX.

Obaj panowie wystąpili osobno z taką samą ofertą kupna dziennika „Newsday” – proponując po 580 milionów dolarów za ten tytuł. Średni nakład„Newsdaya”, według danych ABC (Audit Bureau of Circulation), wynosi ok. 370,000 egzemplarzy.

Pojawił się jednak trzeci zainteresowany, Cablevision, dystrybutor telewizji kablowej. Oferta ostatniego gracza przewyższała poprzedników o 70 milionów dolarów. Butny Murdoch nie tylko postanowił nie podnosić swojej oferty, ale w miniony piątek z dużą pewnością siebie wyrażał przekonanie, że to on zostanie właścicielem „Newsdaya” i że nastąpi to w ciągu 7 dni. Murdoch przedstawiał już nawet wizję rozwoju przyszłego zakupu. Podobnie też uważał rynek –mimo niższej oferty, batalię miał wygrać Murdoch, chociażby ze względu na utrzymanie pokoju między dwoma magnatami: Zellem i Murdochem.

Następnego dnia pojawiła się jednak informacja o wycofaniu się Murdocha z zakupu „Newsdaya”. Murdoch przyznał, że nie wyda na gazetę kwoty zaproponowanej przez firmę Cablevision, określając taką ofertę jako nieekonomiczną. Murdoch nie chciał przepłacać za aktywa, które, jego zdaniem, za chwilę wrócą na rynek w dużo niższej cenie.

Zakup „Newsdaya” został sfinalizowany w miniony wtorek a Cablevision jest już jego aktualnym wydawcą. Cała sytuacja pozwala jednak wyciągnąć pewne wnioski:

1. Tribune Co. jest w gorszej kondycji finansowej niż przedstawia to Sam Zell, skoro zdecydował się na sprzedaż tak ważnego tytułu (polecam lekturę szczegółowej analizy sytuacji wydawnictwa Tribune Co.).

2. Bardzo możliwe, że Rupert Murdoch mógł nie wytrzymać politycznych nacisków sugerujących, że przez swoją ofertę chce budować monopolistyczną pozycję w Nowym Jorku.

3. Amerykańskie prawo antymonopolowe dotyczące rynków krajowego i regionalnego, pomija poziom lokalny. Cablevision, który jest 5 co do wielkości dystrybutorem sieci kablowej w Stanach Zjednoczonych, dysponuje już praktycznie każdym rodzajem mediów na terenie Long Island, wyspy leżącej w południowo wschodniej części stanu Nowy Jork (populacja wyspy to około 7,5 miliona mieszkańców). Firma będzie miała teraz możliwość skierowania do mieszkańców specjalnej, cross-mediowej oferty reklamowej, łączącej możliwości platformy telewizyjnej, internetowej i prasowej. A reklamodawca nie będzie miał praktycznie możliwości skorzystania z innej, tak kompleksowej usługi.

Brak komentarzy: