NAA (Newspaper Association of America) właśnie poinformowało, że roczny przychód z ogłoszeń wydrukowanych w amerykańskich gazetach w 2007 spadł o 9,4% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jest to największy od 50 lat spadek, czyli od momentu w którym NAA zaczęło liczyć krajowe wydatki na reklamę. Wartość rynku reklamy gazetowej w Stanach Zjednoczonych to 42 miliardy dolarów (2007 rok). Drugi co do wielkości spadek przychodów z reklam miał miejsce w 2001 roku i wyniósł wówczas 9,0%.
Całkowity przychód ze sprzedaży reklam w amerykańskiej branży wydawniczej - wliczając w to przychód z reklam elektronicznych - spadł o 7,9% od 45,3 miliardów dolarów w porównaniu z rokiem poprzednim.
Świadczy to o tym, że również przychód ze sprzedaży ogłoszeń internetowych, mimo że utrzymuje trend rosnący, to rośnie w mniejszym tempie. Przychód z reklam umieszczanych w Internecie wzrósł w 2007 roku o 18,8% do 3,2 miliardów dolarów. Rok wcześniej wzrost wynosił 31,4% do 2,6 miliardów. O tyle samo (31,4%) przychody te wzrosły w 2005 roku (do 2 miliardów dolarów).
NAA poinformowało, że przychód z ogłoszeń internetowych na witrynach gazet w USA stanowił w 2007 roku 7,5% wszystkich przychodów z ogłoszeń w porównaniu z 5,7% w 2006.
Ten wzrost jednak nie wystarczył by pokryć straty przychodów z ogłoszeń drukowanych. Przychody z ogłoszeń ogólnokrajowych spadły o 6,7% do 7 miliardów dolarów, przychód z ogłoszeń detalicznych (regionalnych, lokalnych) spadł o 5% do 21 miliardów dolarów. Najwięcej straciły ogłoszenia drobne - ich przychody spadły o 16,5% do 14,1 miliardów dolarów.
Tyle z komunikatu NAA. Wygląda na to, że najlepiej rozwijający się rynek na świecie, nie może poradzić sobie z kryzysem czytelnictwa, a zatem i z jego efektem - szukaniem przez reklamodawców innych kanałów dotarcia z reklamą do konsumenta. Niepokojące, że strat wynikających ze spadku przychodów z ogłoszeń drukowanych nie są w stanie zredukować przychody z reklam elektronicznych.
Główną przyczyną jest zatem odchodzenie czytelników od gazet drukowanych. Co zrobić by ich przyciągnąć albo przynajmniej zatrzymać? Ken Doctor z bloga Content Bridges ironizuje i proponuje 10 najciekawszych haseł reklamowych dla tradycyjnej gazety. Moimi faworytami są zdecydowanie: "Gazeta - cieńsza niż Mac Air" oraz "Zasługujesz na przerwę - w czytaniu z komputera".
2 komentarze:
Gazeta nie czerpie prądu
bardzo dobre! ale to jest już hasło targetowane na nasz rynek. Warto zapisać i za parę lat sobie przypomnieć :)
Prześlij komentarz