13 kwietnia 2011

Pięć mitów na temat przyszłości dziennikarstwa

Po lekturze bardzo ciekawego artykułu na łamach "Washington Post", postanowiłem przytoczyć jego skrót na blogu, odsyłając jednocześnie najbardziej zainteresowanych do oryginalnego źródła. Tom Rosenstiel, dyrektor Pew Research Centre - Project for Excellence in Journalism, przeanalizował i odniósł się do 5 najważniejszych mitów dotyczących przyszłości prasy i dziennikarstwa: utraty czytelników przez media tradycyjne, poprawy rentowności internetowych serwisów informacyjnych, treści jako najważniejszego elementu dzisiejszych mediów, spadku sprzedaży gazet na świecie, oraz lokalnych informacji.


Mitami, które autor artykułu próbował przeanalizować, były:

1. Media tradycyjne tracą swój zasięg

Według Rosenstiela jest to nieprawdą. Media mainstreamowe bowiem nie straciły swoich czytelników ani odbiorców mimo ich odpływu do internetu. Spośród 25 najpopularniejszych amerykańskich serwisów internetowych, wszystkie poza dwoma są serwisami internetowymi mediów tradycyjnych, takich jak CNN czy "New York Times".

Zatem kryzys, przed którym stoją media tradycyjne dotyczy nie zasięgu, a przychodów (tudzież ich braku) z internetowych działalności.

2. Opłacalność internetowych serwisów informacyjnych się poprawi, jak tylko przychody reklamowe w internecie dogonią media tradycyjne

Takie nadzieje są płonne. Wskaźniki dowodzą, że w 2010 roku amerykańskie przychody z działalności internetowych przewyższyły przychody z reklam w druku sięgając na koniec roku 26 miliardów dolarów. Ale tylko ułamek tej kwoty, ledwie 20% trafił do wydawców.

Zeszły rok zakończył się na poziomie 22,8 miliardów dolarów dla przychodów reklamowych gazet drukowanych. Zaledwie 3 miliardy dolarów były przychodami wydawców prasowych z reklam w sieci.

3. Content na zawsze pozostanie królem

Niekoniecznie. Klucz do mediów XXI wieku będzie miał ten, kto właściwie rozpozna zachowanie konsumenta, a nie ten, kto produkuje najpopularniejsze treści. Wiedza na temat tego jakie strony odwiedzane są przez użytkowników, jaki content jest przez nich pożądany, jakimi produktami jest zainteresowany a także jego pochodzenie i aktualne miejsce zamieszkania pozwolą reklamodawcom na lepsze targetowanie indywidualnych konsumentów.

Niestety, więcej tej wiedzy będzie w rękach firm technologicznych niż producentów treści.

4. Sprzedaż gazet drukowanych na świecie maleje

Sprzedaż gazet drukowanych na świecie wzrosła o 5% w ciagu minionych 5 lat, a liczba gazet na świecie rośnie. Media drukowane mają się doskonale w rozwijających sie gospodarkach, ale znacznie tracą w bogatych społeczeństwach.

Wśród czynników wpływających na wzrost światowego rynku gazet wymienia się: zmniejszający się stopień analfabetyzmy w krajach trzeciego świata, wzrost populacji na świecie, rozwój gospodarczy i niską nadal penetrację internetu na świecie.

Przykładowo, w Indiach populacja szybko rośnie i znacznie się rozwija, ale duża jej część wciąż nie ma dostępu do sieci.

5. Remedium to skupienie się na informacjach lokalnych

Swego czasu, mimo wielkiego boomu na hiperlokalność, te rozwiązania nie do końca się sprawdzają. Z prostych powodów: brak masowego rynku, mała ilość reklamodawców, małe przychody. Jak produkować ciekawy content lokalny wciąż pozostaje zagadką.

Czy można pobierać opłaty za takie treści? Czy rozwiązaniem jest budowa modelu pracy, w którym profesjonaliści przeplataja się z dziennikarzami obywatelskimi (amatorami) i wspólnie produkują wartościowy content? Jak dotąd, nie udało się znaleźć recepty na dochodowy serwis informacji lokalnych.

Jeszcze raz odsyłam do oryginalnego artykułu.