16 lutego 2010

Portale społecznościowe typu Facebook i Twitter są dla dziennikarzy ważnym źródłem informacji

Media społecznościowe coraz częściej uważane są za źródła i istotne elementy dziennikarskich dochodzeń. Tak wynika z ostatniego badania Uniwersytetu George'a Waszyngtona i firmy badawczej Cision.

Badanie przeprowadzone w USA dowodzi, że znacząca większość dziennikarzy i wydawców korzysta z mediów społecznościowych jako źródeł informacji. 56% zapytanych uznaje, że portale społecznościowe są ważne w pracy dziennikarskiej. Jednak 84% dziennikarzy korzysta z tych informacji w sposób ostrożny, uznając je za mniej wiarygodne niż te dostarczane przez tradycyjne media.


Z badania przeprowadzonego przez Cision i George Washington University wynika, że każdy z amerykańskich dziennikarzy korzysta z usług Google, a aż 61% zagląda do Wikipedii.

Spośród mediów społecznościowych, 89% dziennikarzy korzysta z blogów jako źródła informacji, w porównaniu z 96%, którzy korzystają ze stron korporacyjnych. Portale społecznościowe, takie jak Facebook i LinkedIn są źródłem dla dwóch trzecich przebadanych osób. Zaledwie połowa zapytanych przegląda Twittera w poszukiwaniu informacji potrzebnych do stworzenia materiału dziennikarskiego.

Badanie udowadnia, że dziennikarze powoli przyzwyczajają się do nowych narzędzi, ale robią to ostrożnie. Prawie połowa respondentów badania mówi o braku możliwości weryfikacji niektórych informacji i braku standardów dziennikarskich w mediach społecznościowych.

Obok mediów społecznościowych, dziennikarze przyznają, że specjaliści ds public relations są dla nich ważnym źródłem informacji: 44% przepytanych dziennikarzy przyznało, że polega na specjalistach PR w zakresie wywiadów i źródeł eksperckich. Co więcej, 17% stwierdziło, że PR-owcy mieli wpływ na ich pogląd i opisywanie zdarzenia.

Badanie było przeprowadzone na 371 osobach. 47% przepytanych dziennikarzy miało ponad dwudziestoletnie doświadczenie w zawodzie.