"Użytkowników telefonów komórkowych jest trzy razy więcej niż osób korzystających z internetu. Telefony komórkowe na świecie przewyższają liczbę telewizorów, jest więcej telefonów niż samochodów. Urządzenia mobilne są już czymś więcej niż tylko częścią naszego życia" - twierdzi Marc Vanlerberghe z Google, cytowany przez Toma Corbetta na Forum 4 Editors.
Internet mobilny jest w Polsce traktowany jeszcze po macoszemu. Niektórzy wydawcy inwestują w niego, nie dlatego, że posiadają długoterminową strategię rozwoju w tym kierunku, a dlatego, że boją się pozostać w tyle za konkurencją.
Firma Google, którą m.in. przez usługę agregacji informacji z gazet (GoogleNews) powinno się traktować jako wydawcę (a zatem konkurencję dla prasy drukowanej), zdaje sobie sprawę, że przyszłość stanowi właśnie właśnie internet mobilny. Dlatego w strategii w tym segmencie przyjmuje trzy imperatywy (za Forum 4 Editors):
1. Przede wszystkim sieć. Google woli tworzyć aplikacje w sieci dostępne na platformie mobilnej, niż wyposażać w oprogramowanie urządzenia mobilne. Aplikacje sieciowe przyspieszają cykl innowacyjny - nowe wersje aplikacji sieciowych są dostępne od razu dla wszystkich użytkowników i nie ma konieczności ściągania ich na urządzenie.
2. Łatwe i szybkie wyszukiwanie. Jedno kliknięcie, jeden guzik - tyle powinien potrzebować użytkownik, by wyszukać informację w sieci. Szybkość wyszukiwania to priorytet Google, który w minionym tygodniu wystartował z wyszukiwarką reagującą na głos człowieka.
3. Lokalizacja. Google uznaje usługi związane z lokalizacją za bardzo ważne. Użycie GoogleMaps na urządzeniu mobilnym pozwoli użytkownikom na wyszukanie restauracji, sklepów i innych punktów, w okolicy miejsca, w którym użytkownik się znajduje. Taka usługa już weszła w życie wraz z pojawieniem się telefonu Google - gPhone (poniżej filmik obrazujący taką usługę, również za Forum4Editors):
4. Reklama. Google marzy, by ogłoszenia towarzyszące jego usługom były traktowane nie jako reklamy, a jako informacje odnoszące się do tematyki wyszukiwań.
Tak jak wspomniałem, w Polsce internet mobilny nie jest jeszcze zbyt popularny. Ma na to wpływ między innymi brak stałej, miesięcznej opłaty za nieograniczony dostęp do internetu przez telefon komórkowy. Koszt usługi jest wciąż największym hamulcem dla wielu użytkowników urządzeń mobilnych.
Tymczasem, jak pokazują badania w krajach rozwiniętych, internet mobilny nie jest konkurencją dla tradycyjnego, desktopowego internetu. Bardzo ciekawie przedstawia się badanie aktywności użytkowników internetu obu platform o różnych porach dnia. W USA, o niektórych godzinach internet mobilny jest bardziej popularny od tradycyjnego, z największymi skokami popularności w porze lunchu oraz późnym wieczorem:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz