24 września 2008

Nowe forum dla wydawców, redaktorów i pasjonatów rynku prasowego

W sierpniu, pod patronatem INMA - International Newsmedia Marketing Association, wystartował w sieci bardzo ciekawy projekt - baza wiedzy dla redaktorów, wydawców i fascynatów rynku prasowego oraz internetowego. Projekt o tyle ciekawy, że powstał z inicjatywy naszych rodzimych specjalistów: Grzegorza Piechoty i Jerzego Wójcika z "Gazety Wyborczej". W dalszej części artykułu, Grzegorz Piechota opowiada o nowym projekcie specjalnie dla bloga "eM jak Media"...

Marek Miller: Czym jest Forum 4 Editors? Skąd wzięła się potrzeba stworzenia tego serwisu?
Grzegorz Piechota: Forum4Editors jest miejscem spotkań redaktorów i wydawców z całego świata, gdzie mogą wymieniać się pomysłami i opiniami na temat dziennikarstwa, marketingu oraz trendów w mediach.

Brakowało nam takiego miejsca w sieci, gdzie ludzie mediów, zwłaszcza prasy, znajdą mniej narzekania, a więcej inspiracji.

Międzynarodowe biuletyny i konferencje z roku na rok coraz więcej uwagi poświęcają zarządzaniu mediami i sprawom biznesowym. Nie negując wagi tej tematyki i wyzwań, które stoją przed prasą, uważamy, że redakcje i wydawcy nie mogą tracić z oczu głównego powodu, dla którego powołali do życia swoje gazety.

To dziennikarstwo, które pozwala obywatelom podejmować lepsze wybory, kontroluje władzę, broni słabszych przed nadużyciami ze strony tych silniejszych oraz promuje ideały demokratycznego społeczeństwa.

To także wyjątkowa wspólnota, którą tworzą dziennikarze i czytelnicy, wydawcy i reklamodawcy - wspólnota oparta na zaufaniu i współpracy. Wierzymy, że od jakości tych relacji zależy przyszłość prasy i mediów w ogóle.

Te wartości promujemy na Forum4Editors. Przykłady, które opisujemy, pokazują, jak w praktyce znajdują one zastowanie w prasie drukowanej i w internecie.

Serwis w formie bloga i forum dyskusyjnego ruszył w sierpniu.

MM: Dlaczego serwis tworzony jest wyłącznie w języku angielskim? Zawiera mnóstwo interesujących informacji, nie tylko z polskiego rynku, dlaczego więc nie przybliżyć ich również rodakom?
GP: Serwis kierujemy do redaktorów i wydawców z Europy i świata, dlatego wybraliśmy język, w którym prawie wszyscy możemy się dogadać. Myślę, że nie będzie to barierą dla Polaków zainteresowanych innowacjami w mediach. Większość zna angielski.

MM: Kto tworzy ten portal? Czy oprócz osób wymienionych w stopce, głos mogą zabrać autorzy zewnętrzni?
GP: Założyłem ten serwis razem z Jurkiem Wójcikiem z "Gazety Wyborczej", do jego współtworzenia zaprosiliśmy na początku kilku świetnych dziennikarzy i menedżerów, których dobrze znamy: Jarka Śliżewskiego, szefa Wyborcza.pl, Waldka Pasia, naczelnego Metra, Vadima Makarenko, wybitnego reportera Gazety, oraz Inge van Gaal, szefową organizacji INMA w Europie.

Później zgłosili się kolejni chętni, których artykuły lub rozmowy z nimi opublikowaliśmy, m.in.: Kevin Anderson z brytyjskiego "Guardiana", Rahul Kansal z "Times of India", Ramune Vaiciulyte z litewskiej "Respubliki", Henrik Schou z duńskiej "Ekstra Bladet", Emilio Barberan z hiszpańskiej "Planety", John Wilpers z "BostonNOW".

Kilkoro innych dziennikarzy i wydawców zareagowało entuzjastycznie na start Forum4Editors i zadeklarowało współpracę. Pracują dla gazet w Australii, Hiszpanii, na Ukrainie...

Artykuł na bardzo interesujący temat obiecał mi członek zarządu jednego z polskich wydawców - konkurentów Gazety. Nie mogę się doczekać lektury.

Każdy może do nas dołączyć. Wystarczy opowiedzieć swoją historię: http://forum4editors.com/submit-story/

MM: Oficjalnym sponsorem Forum jest INMA. Dlaczego akurat organizacja ta zwróciła uwagę na polski rynek prasowy?
GP: International Newsmedia Marketing Association interesuje się polskim
rynkiem od lat. Pierwsze seminarium w Warszawie zorganizowała w 2001 roku. Później wielokrotnie zapraszała polskich wydawców do zaprezentowania się na forum światowym oraz ściągała do Polski specjalistów z innych krajów.

Ale INMA nie pomogła z stworzeniu Forum4Editors, by wspierać tylko i wyłącznie polski rynek. INMA rozumie, że dobry marketing obejmuje też jakość produktu. W przypadku prasy to wysokiej próby dziennikarstwo. Przyjaciołom z INMA bardzo spodobał się pomysł, by dziennikarze oraz specjaliści od marketingu mogli inspirować się nawzajem, szukać sposobów, by lepiej docierać z treściami dziennikarskimi do czytelników. Przyjaciołom z INMA bardzo spodobał się pomysł, by dziennikarze oraz specjaliści od marketingu mogli inspirować się nawzajem, szukać sposobów, by lepiej docierać z treściami dziennikarskimi do czytelników

W praktyce serwis Forum4Editors służy też jako miejsce spotkań uczestników konferencji INMA. Razem z Jurkiem Wójcikiem poprowadzimy na najbliższej konferencji w Wiedniu, zaplanowanej na 1-3 października, sesję zatytułowaną ”Newsmedia That is Relevant to the Society: Editors Who are No Longer the Aliens”. Opowiadamy o naszych przygotowaniach na
forum4editors.com i dzięki temu dostajemy wiele maili z uwagami, pomysłami. Dzięki współpracy z kolegami z całego świata wzbogaciliśmy program naszej sesji o kilka świetnych tematów i gości.

MM: Większość osób ze stopki redakcyjnej to osoby związane z Agorą. Czy w związku z tym większość informacji z Polski dotyczyć będzie "Gazety Wyborczej"?
GP: Serwis Forum4Editors nie należy do Agory, nie jest też redagowany przez dział public relations spółki. Serdecznie zapraszamy redaktorów i wydawców innych gazet do dzielenia się doświadczeniami i opiniami. Jestem pewien, że tak jak my zostaną zainspirowani dzięki
Forum4Editors.

MM: Jaką oglądalnością może pochwalić się serwis? Jak część odwiedzających pochodzi z zagranicy? Z jakich krajów pochodzi największa ilość użytkowników?
GP: Serwis działa dopiero miesiąc, więc nie wiem, czy jest się czym chwalić.

Do dziś (24 września) zanotował 1844 wizyty, które przeciętnie trwały godzinę i 59 minut.

Według statystyk tylko 2 procent użytkowników Forum4Editors logowało się z Polski. W pierwszym miesiącu najwięcej czytelników serwis miał - kolejno - w Brazylii, Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych, Francji, Chile, Wielkiej Brytanii, Japonii, Meksyku, Niemczech, Portugalii, Kanadzie, Szwecji i Indiach.

MM: Bardzo dziękuję za rozmowę

Grzegorz Piechota jest odpowiedzialny za projekty specjalne w "Gazecie Wyborczej.

Brak komentarzy: