Jednym z najbardziej oczekiwanych wydarzeń konferencji Światowego Forum Wydawców było dzisiejsze przemówienie Juana Antonio Ginera, wiceprzewodniczącego znanej na całym świecie firmy konsultingowej, Innovation International Media Consulting Group. Firma Innovation co roku przygotowuje cenny dla wydawców materiał "Innovations in Newspapers".
W swoim godzinnym przemówieniu, Giner pokazał dobre i złe przykłady rozwoju gazet. Jako przykład właściwego kierunku, na pierwszy ogień poszła grecka gazeta "Eleftheros Tipos" - gazeta, której re-launchem zajęła się właśnie firma Innovation. Przy okazji, zobaczcie Państwo, jak może wyglądać reklama tytułu po liftingu layoutu, czy innej znaczącej zmianie:
Jako przykład złego kierunku rozwoju, podany został case kanadyjskiego "National Post". Gazeta przeszła zmianę layoutu, po której drugiego dnia wyglądała w ten sposób:
Rozpoznajecie Państwo to zdjęcie? Autor tego zdjęcia, Adrees Latif z agencji Reuters,jest tegorocznym laureatem nagrody Pulitzera za najlepsze zdjęcie prasowe (pisałem o tym tutaj). Oczywiście 28 września, dnia, z którego pochodzi powyższe wydanie, nie wiedziano jeszcze, że zdjęcie to odniesie taki sukces. Ze względu na takie a nie inne umiejscowienie tytułu gazety, frontowe zdjęcie w orientacji poziomej nie ma szans się zmieścić bez odpowiedniej obróbki. A więc postanowiono je obrobić. Z jakim skutkiem? Odpowiedź poniżej - tak bowiem wyglądało zdjęcie w oryginale (najwyraźniej wydawcy postanowili "obciąć" najnudniejszą część fotografii:
W taki oto sposób, Juan Antonio Ginera wygłosił swoją listę dwudziestu czynności, które wydawca musi wykonać (lub wykonywać), by jego gazeta upadła:
1. bądź nudny
2. zmieniaj się powoli
3. drukuj wczorajsze informacje
4. nie podejmuj ryzyka
5. oczekuj różnych efektów postępując cały czas tak samo
6. obrażaj czytelnika (przykład powyżej)
7. okłamuj ogłoszeniodawców
8. przymilaj się politykom
9. skupiaj się na instytucjach zamiast na ludziach
10. nie prowadź dialogu z czytelnikami
11. źle drukuj
12. drukuj w kiepskich kolorach
13. pisz długie artykuły
14. nie dbaj o layout
15. nie zwracaj uwagi na talent i pasje pracownika
16. nie stosuj sankcji wobec złych managerów
17. nie przejmuj się niską pensją pracownika
18. nie bądź innowacyjny
19. zajmuj się dojeniem dojnej krowy (tu padło ładne określenie "cash cow")
20. oczekuj cudów
A jakie rozwiązania sugeruje Giner?. Radzi, by wydawcy nie bali się szalonych pomysłów, by próbowali się wyróżniać, by pamiętali, że cokolwiek by się działo, ich zadaniem jest sprzedawanie gazety. Czytelnik powinien się uśmiechać czytając gazetę, a gazeta powinna więcej pokazywać niż mówić.
Na zakończenie Giner doskonale spointował swoje wystąpienie: "Alternatywą nie jest biznes, który ceni zyski i dobre dziennikarstwo, ale taki, w którym dobre dziennikarstwo jest samym biznesem".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz