Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) właśnie opublikowało coroczny raport dotyczący europejskich wydatków na reklamę w internecie za rok 2007. Dane zostały zebrane przez IAB, a następnie przeanalizowane przez PricewaterhouseCoopers. W ten sposób powstał raport, który dokładnie określa wielkość i wartość reklamy internetowej w Europie. Pomimo ostrzeżeń wielu analityków, że wzrost ten może zostać spowolniony (również i takie głosy pojawiały się na konferencji Światowego Forum Wydawców), badanie pokazało, że reklama internetowa rośnie w piorunującym tempie średnio 40% rocznie w 16 badanych krajach.
W 2007 roku, wartość europejskiego rynku reklamy internetowej wyniosła 11,2 miliardów Euro, co daje o 4 miliardy Euro więcej niż rok wcześniej (7,2 miliardów w 2006). Zbliżamy się w ten sposób do amerykańskich wydatków na reklamę, które aktualnie wynoszą 14,5 miliardów Euro (wzrost o 26% w porównaniu z poprzedzającym rokiem).
Dwie trzecie (65% lub 7,3 miliardów €) europejskich wydatków na reklamę internetową pojawiło się w trzech największych rynkach naszego kontynentu (Wielka Brytania, Niemcy i Francja). Mniejsze rynki też miały ciekawą dynamikę zmian: Grecja – 91%, Hiszpania – 55%, Słowenia – 49%.
”Dziesiątka przed 2010”
Alain Heureux, prezes IAB Europe powiedział: “Jesteśmy na właściwej drodze, by osiągnąć stan 10 przed 2010, czyli 10 krajów europejskich, w których do 2010 roku, wydatki na reklamę internetową będą stanowiły minimum 10% wszystkich wydatków reklamowych. Na koniec roku 2007, poziom ten osiągnęły już Dania, Niemcy, Holandia, Norwegia, Polska, Szwecja i Wielka Brytania”.
A jaką wartość ma internet dla reklamodawcy?
IAB Europe wraz z PwC stworzyły dodatkowo jednostkę – wydatki na użytkownika, aby pokazać reklamodawcom wartość jednego użytkownika internetu na różnych rynkach. Przy średniej europejskiej 80,6 Euro za użytkownika, norweski reklamodawca wydał w 2007 133,2 Euro na użytkownika, brytyjski -120,8 Euro i duński – 109,5 Euro. W USA wydano średnio 91,9 Euro na użytkownika. Wnioskiem jest, że im starszy rynek, tym większą wartość dają reklamodawcy użytkownikom internetu.
Najpopularniejsze kategorie wydatków na reklamę internetową
Najpopularniejszymi sektorami w wydatkach na reklamę internetową w 2007 roku w Europie były: rozrywka i czas wolny, telekomunikacja oraz finanse i ubezpieczenia. W szczególności w pierwszym sektorze, rozrywki i czasu wolnego, reklamodawcy wykorzystywali do celów marketingowych liczne serwisy społecznościowe.
Alain Heureux dodał: „Pomimo mniejszego tempa wzrostu wydatków na reklamę na innych platformach (w mediach tradycyjnych – TV, radio, outdoor), duże tempo wzrostu wydatków na reklamę internetową pozostaje niezagrożone. Wzrost nie pochodzi bowiem wyłącznie z małych, szybko rozwijających się rynków, ale również z dużych, pewnych rynków, w których korporacje i duże firmy po raz pierwszy przesuwają swoje wydatki reklamowe na reklamę w internecie”.
Nicki Lynas, Senior Manager w Pricewaterhouse Cooper jeszcze stwierdził: „Rozwój ‘bardziej dojrzałych’ rynków reklamowych w Europie jest dowodem na to, że dostrzegają one większe niż kiedykolwiek możliwości inwestowania przez szerszą grupę reklamodawców”.
Za: Publicitas
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz