25 lipca 2007

Holenderskie bezpłatne gazety uznawane są za wysoko jakościowe produkty

Tak przynajmniej wynika z przeprowadzonego przez Daphne Communication Management BV sondażu. Badanie przeprowadzono na grupie 1,015 osób (mężczyzn i kobiet) w wieku 16-64 lat.

Na rynku holenderskich gazet bezpłatnych główni gracze to:
  • "Metro" (nakład: 523,000 egzemplarzy)
  • "Spits" (nakład: 431,000 egzemplarzy)
  • "Dag" (nakład: 325,000 egzemplarzy)
  • "De Pers" (nakład: 250,00 egzemplarzy)
73% badanych Holendrów stwierdziło, że gazety bezpłatne w ich kraju to wysokie jakościowo produkty. 25% uważa, że są dobre, ale gorsze od gazet płatnych. Mniej niż 2% badanych jest zdania, że bezpłatne gazety nie mają dla nich żadnej wartości.

Pod względem reputacji tytułów i preferencji nabywców, "Metro"jest cytowane przez 79% badanych. Tuż za nim uplasował się "Spits" cytowany przez 77% badanych. Uruchomiony w maju bieżącego roku "Dag" cieszy się 31% głosów, zaś "De Pers" (start: styczeń 2007) znalazł się na samym końcu z 16% głosów.

Na pytanie: jeżeli wszystkie 4 gazety rozdawane były w tej samej chwili, po które z nich byś sięgnął?, "Metro" zostało wybrane przez 70% respondentów, "Spits" przez 68%, "Dag" 31% i "De Pers" 27% czytelników.

Średni czas poświęcony na czytanie każdej z gazet przedstawia się następująco:
  • "Dag" - 18,2 minut
  • "Spits" - 17,4 minut
  • "Metro" - 16,8 minut
  • "De Pers" - 14,7 minut

Wiarygodności badaniu dodaje fakt, że "Metro" jest drugą najchętniej czytaną gazetą krajową w Holandii. Wyprzedza ją jedynie płatne "De Telegraaf" o nakladzie 658,000 egzemplarzy.

Wydawca holenderskiego "Metra" wydawał w Polsce bezpłatną gazetę "Metropol", która zniknęła z rynku w styczniu 2007. Tę kwestię opisał bliżej Krzysztof Urbanowicz tutaj.

Brak komentarzy: