18 maja 2007

Kolejne przejęcia Mecomu

Co prawda na tytule gazety "De Twentsche Courant" mozna połamać sobie język prędzej niz na "The Wall Street Journal" (no i nie ma on az tak duzej międzynarodowej rozpoznawalnosci jak ten drugi tytuł), to podczas gdy Murdoch ostrzy sobie pazurki na korporację Dow Jones, inny brytyjski weteran wojen gazetowych stawia na gazety o mniejszym profilu czytelniczym.

W czasie gdy nagłosniona została sprawa dotycząca rozmów Murdocha z rodziną Bancroftów oraz pojawiły się pierwsze pogłoski o możliwej fuzji agencji informacyjnych Reuters, szef Mecomu David Montgomery, po cichutku podejmował swój następny krok.

Mecom wystąpił z ofertą kupna pakietu kontrolnego Koninklijke Wegener (wydawcy "De Twentsche Courant Tubantia" oraz innych gazet w Holandii) za 806 milionów euro, czyli prawie 1,1 miliarda dolarów. W serii przejęć, Mecom wykupił od 2005 roku ponad 100 gazet w Holandii, Niemczech, Polsce (gazety wcześniej należące do Orkli), Danii, Norwegii i na Ukrainie.

Działania podejmowane przez Montgomery'ego świadczą o tym, ze nie przejmuje się on powszechnymi analizami dotyczącymi ogólnoświatowego spadku czytelnictwa gazet drukowanych (chociaz ostatni raport WANu był pod tym względem bardzo optymistyczny) oraz odpływu reklamodawców z gazet do Internetu. Częsć inwestorów, takich jak on, Rupert Murdoch czy Sam Zell (kupił ostatnio Tribune Co., wydające m.in. "Chicago Tribune" i "Los Angeles Times") wciąz widzą interes wydawnictwach prasowych.

Mecom wydał juz ponad 2 miliardy euro na przejęcia poszczególnych tytułów. Montgomery, który otworzył firmę w 2000 roku, nie wierzy w to często przywoływane zagrozenie dla gazet ze strony mediów elektronicznych. I zdaje się mieć w tym trochę racji - gazety w Europie wolniej tracą czytelników na rzecz Internetu niż ich odpowiedniki zza oceanu (zgodnie z ostatnim raportem World Association of Newspapers, rozpowszechnianie płatne gazet w minionym roku wzrosło o 0,7% w Europie w porównaniu z 2% spadkiem w Stanach Zjednoczonych). Rynek reklam w europejskich gazetach wygląda jednak znacznie gorzej niż na innych kontynentach (w ciągu ostatnich 5 lat, dochód ze sprzedazy reklam w gazetach wzrósł w Europie o 11% w porównaniu z 16% w Ameryce Północnej i 21% w Azji - vide raport WAN).

Strategia Montgomeryego zastanawia mnie w szczególności ze względu na Nowy Projekt Polskapresse. Wciąż niewiadoma pozostaje kwestia objęcia zasięgiem "reszty Polski", czyli obszaru, w którym ukazują się dawne tytuły Orkli, obecnie w posiadaniu Mecomu. Czy Montgomery wystawi je na sprzedaż, czy silniejsza okaże się chęć budowania europejskiego imperium prasowego?

9 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Ta transakcja może też świadczyć o tym, że Montgomery chce pozbyć się gazet w Europie Wschodniej (sprzedał już wileńskie Cauno Diena) i skoncentruje się na rynku zachodnim. Gazety Mediów Regionalnych mają bardzo duży problem ze spadającą sprzedażą, a dotychczasowe projekty gazet bezpłatnych nie rokują nadziei na umocnienie pozycji tej grupy na rynku. Bardzo ciekawy blog! Będę wiernym czytelnikiem. pozdrawiam

Anonimowy pisze...

a ja NIE bede stalym ani rzadkim czytelnikiem tego blogu, poniewaz jest on pisany w calosci wersalikami, a to jest szokujace w przypadku czlowieka zajmujacego sie prasa
TEGO nie da sie czytac, choc byc moze jest to ciekawe

Anonimowy pisze...

a ja NIE bede stalym ani rzadkim czytelnikiem tego blogu, poniewaz jest on pisany w calosci wersalikami, a to jest szokujace w przypadku czlowieka zajmujacego sie prasa
TEGO nie da sie czytac, choc byc moze jest to ciekawe

Marek Miller (eM) pisze...

chill... jeszcze troche i przyjdzie kolej na layout...

Bogusław_Pinkiewicz pisze...

No i no i? czekamy na dalsze komentarze, coś chyba się zmieniło??

Anonimowy pisze...

do listy zakupów Montgomery dodał Życie Warszawy.
Czy ja dobrze rozumiem, Mecom może chcieć sprzedać polskie gazety Polskapresse? Dość karkołomna teza.

Marek Miller (eM) pisze...

Karkołomna, ale aż sama się nasuwa do głowy. Nie chcę jednak myśleć co by na to powiedział UOKiK, więc wydaje mi się, że Polskapresse będzie się raczej dogadywać z Mecomem niż kupować ich tytuły. Ale to tylko opinia.

Anonimowy pisze...

wyobraź sobie taką sytuację, Polsat emituje wieczorne wiadomości TVN. To jest tzw. strzał w kolano.

Marek Miller (eM) pisze...

No proszę... jaki interesujący wpis pojawił się na blogu Krzysztofa Urbanowicza dotyczący Mecomu i Polskapresse. Polecam lekturę.