20 listopada 2008

"Fakt" w Irlandii cieszy się dużą popularnością

Niedawno przeczytałem bardzo ciekawy artykuł na portalu Sunday Business Post, który dotyczył sukcesu polskiego "Faktu" w Irlandii. Artykuł pełen był ciekawych informacji, które co prawda chciałem przytoczyć od razu, jednak coś zmusiło mnie do potwierdzenia ich u źródła, czyli u wydawcy - Axel Springer Polska oraz u jego partnera w zakresie sprzedaży reklam na terenie Irlandii, firmy Ethnic Media.

Nakłady początkowe gazety nie były duże, ale wydawca działał na nieznanym dotąd rynku. Gazeta została uruchomiona w połowie września br., a jej początkowy nakład dwóch wynosił początkowo 12 tys. egzemplarzy.

Ciekawa informacja, o której wspomniałem we wstępie, dotyczyła nie tylko podniesienia nakładów tygodnika "Fakt dla Irlandii" do 20 tys. egzemplarzy, ale przede wszystkim planowanej inwestycji przez niemieckiego wydawcę w irlandzki tytuł. Rzekoma inwestycja (wg. Sunday Business Post) miałaby wynieść 10 milionów Euro rozłożonych na 5 lat działalności.

Informacji nie udało mi się potwierdzić ani w dziale PR Axel Springer Polska, ani u szefa Ethnic Media, partnera ASP w Irlandii.

"Nie mam pojęcia, skąd wzięła się informacja o owych 10 milionach euro. Słyszałam o 10 tysiącach (!) euro, które Ethnic Media otrzymało od rządu irlandzkiego na badania społeczności polskiej w Irlandii, ale po pierwsze, nie ma to nic wspólnego z naszym wydawnictwem, a po drugie – nie jestem w stanie potwierdzić tej informacji." - poinformowała mnie w mailu pani Anna Gancarz, PR manager wydawnictwa ASP.

Z kolei Niall Kehoe, dyrektor zarządzający firmą Ethnic Media nie zaprzecza, ani nie potwierdza informacji o planowanej inwestycji w irlandzki "Fakt". "Nigdy nie omawiałem wartości umowy dotyczącej "Faktu dla Irlandii" i nie jestem gotów tego komentować" - usłyszałem od pana Kehoe.

Niezależnie od tego jak ocenia się pod względem merytorycznym gazetę "Fakt", jest to największa z gazet w naszym kraju. Ze względu na rozpoznawalność marki wśród Polaków, wydawca zdecydował się na próbę dostarczenia podobnej treści do polskich mieszkańców wysp. Eksperyment zdaje się być udany, ponieważ po paru miesiącach działalności decyzją wydawcy, nakład pisma zostaje zwiększony z 12 do 20 tysięcy egzemplarzy (mimo dość wysokiej, jak na polski koszyk, ceny 1,50 Euro).


Analizując wyłącznie okładki dwóch wydań "Faktu" na wyspach, można odnieść wrażenie, że gazeta nie różni się wiele od jej siostry z Polski. Jej irlandzka mutacja, ma jednak charakter trochę bardziej poradnikowy, czemu też trudno się dziwić, bowiem gazeta odpowiada w ten sposób na potrzeby swojego czytelnika. Z informacji z działu PR Axel Springer Polska wynika, że "Fakt dla Irlandii" zawiera:
- przedruki materiałów z polskiego wydania "Faktu"
- doniesienia z Polski
- aktualne wiadomości z Irlandii
- raporty o życiu polskich emigrantów w Irlandii
- poradnik dla emigrantów
- serwis sportowy
- dodatek z programem TV zgodnym z czasem w Irlandii.

Celem wydawcy "Faktu dla Irlandii" było osiągnięcie pozycji lidera wśród polskich tytułów dla emigrantów. Niestety, wydawca nie udziela jeszcze informacji o wpływach z reklam (jedyna informacja z Ethnic Media to fakt, że przychody reklamowe w tym tytule rosną). Rynek, w który celuje gazeta jest wielkości 200-250 tys. polskich emigrantów.

Brak komentarzy: