Axel Springer planuje tanią niedzielną gazetę (spokojnie, droga konkurencjo - zamierza wydać ją oczywiście w Niemczech). Model dziennika "Die Welt" i jego niedzielnego "przedłużenia" - tańszego tygodnika "Welt Kompakt" wydaje się być uznany przez wydawcę za sukces. Mimo istnienia już niedzielnego "Bild am Sonntag", wydawca myśli jeszcze o wprowadzeniu na rynek jego kompaktowej wersji - "Bild am Sonntag Kompakt".
Zamiast darmowej, niemiecki Axel Springer jest zwolennikiem taniej gazety. Za takimi gazetami nie przepadają jednak chyba sami Niemcy. Z rynku zniknął już tani tytuł "Direkt" (wydawany w Kolonii przez lokalnego wydawcę DuMont Schauberg), "20 Cents" Holtzbrinka nie przyciąga wystarczającej liczby reklamodawców, a "News" tego samego wydawcy (Holtzbrink) w pierwszej kolejności przekształcony został w tytuł darmowy, by w niecały rok zniknąć z rynku.
Jedynie "Welt Kompakt" wydaje się osiągać jakiś sukces, chociaż wydawca wzbrania się przed podawaniem oddzielnych danych dla "Die Welt" i "Die Welt Kompakt". Wspólny nakład obu tytułów wzrósł jednak (wbrew światowym trendom malejących sprzedaży prasy drukowanej) z 250,000 egzemplarzy w 2005 do 275,000 aktualnie. Ten wzrost może być w znacznej mierze zasługą pojawienia się na rynku "Welt Kompakt".
"Bild" i "Bild am Sonntag" przeciwnie - odnotowują spore straty. Tabloid "Bild" jest nadal najlepiej sprzedającym się w Europie dziennikiem, ale jego sprzedaż zmalała z 3,700,000 egzemplarzy w 2005 do 3,300,000 egz. w 2007 (dla porównania: w 1995 sprzedawał średnio 4,5 miliona egz., 5 lat później - 4,4 miliona). "Bild am Sonntag" wydawany był w 2003 r. średnim nakładem 2,1 mln egz., a w 2006 - 1,8 mln egz. Czas pokaże czy "Bild am Sonntag Kompakt" będzie tym, czego niemiecki rynek prasowy oczekuje.
Info z "Sueddeutsche Zeitung"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz