8 października 2007

Za tydzień debiut dziennika "Polska"

Odliczanie czas zacząć, termin startu nowego ogólnopolskiego dziennika jest już znany. Wydawnictwo Polskapresse poinformowało dzisiaj, że nowy dziennik, "Polska", pojawi się w całej Polsce w przyszły poniedziałek, 15 października. Oznacza to, że zgodnie z zapewnieniami osób pracujących nad tym projektem, gazeta ukaże się jeszcze przed wyborami (gwarantowane zainteresowanie czytelników tą tematyką) oraz, co chyba jeszcze ważniejsze, wydawca przez 6 dni będzie korzystać z budżetów reklamowych komitetów wyborczych.

Tytuł „Polska” połączy sześć dzienników regionalnych Polskapresse oraz nowo powstałe gazety w ogólnopolski dziennik. Jak zapewnia wydawca, "Dziennik Bałtycki", "Dziennik Łódzki", "Dziennik Zachodni", "Gazeta Krakowska", "Głos Wielkopolski" i "Gazeta Wrocławska" zachowają swoją dotychczasową regionalność i indywidualność oraz zostaną wzmocnione nową marką. Ujednolicone mają zostać siatka modułowa, działy i sekcje.

Pojawienie się tytułu „Polska" to owoc naszych wielomiesięcznych przygotowań, w efekcie których powstał jeden z najbardziej zaawansowanych projektów wydawniczych w Europie, prezentujący nowy model gazety ogólnokrajowej. Nasi obecni i nowi Czytelnicy otrzymają gazetę, na którą czekali – z silną regionalną tożsamością i lokalnymi informacjami, a jednocześnie z pełnym, najlepszej jakości serwisem krajowym i światowym oraz częścią publicystyczną, jaką posiadają dziś tylko dzienniki ogólnopolskie. Jako pierwsi w Polsce zaoferujemy też Czytelnikom codzienne kolorowe dodatki tematyczne, naszym silnym wyróżnikiem będzie również poradnictwo – mówi Paweł Fąfara, redaktor naczelny dziennika „Polska”.


Reklamę pierwszego z kolorowych dodatków, o których wspomniał Paweł Fąfara, zauważyłem dzisiaj w gazetach regionalnych Polskapresse:


Dodatek "Męska Rzecz" będzie się zatem ukazywał w poniedziałki. Do tej pory dodatki ukazywały się w następującej sekwencji: poniedziałek - praca, wtorek - nieruchomości, dom, środa - "Gratka" (ogłoszenia drobne), czwartek - dodatek moto, piątek - dodatek kulturalny, sobota - dodatek o tematyce zdrowotnej. Wspólny dla wszystkich gazet w grupie Polskapresse miały już wcześniej dwa dodatki: poniedziałkowy "Praca" i sobotni "Na Zdrowie". Reklamowana "Męska Rzecz" jest zupełnie nowym dodatkiem i po wybranym dlań targecie mogę się tylko domyślać, że powstanie pewnie jeszcze dodatek dla pań, oraz że jego dniem wydawniczym mogłaby być sobota (chociażby ze względu na konkurowanie z "Wysokimi Obcasami" w "Gazecie Wyborczej").

Dzisiaj, na stronach gazet regionalnych Polskapresse można też znaleźć początek kampanii reklamowej nowego tytułu. Przy tej okazji chciałem ją Państwu przybliżyć. Reklama ma mieć charakter teaserowy, osobiście brakuje mi w niej jednak spójności. Oto "zajawka" reklamy z pierwszej strony "Dziennika Łódzkiego" (dół strony):


Hasło reklamowe jest proste i chwytliwe, a jednocześnie (co nie zawsze udaje się agencjom przy wymyślaniu krótkich haseł) niebanalne. Długo jednak szukałem związku z dalszym ciągiem reklamy, umieszczonej na trzeciej stronie "Dziennika Łódzkiego":


Przez moment zastanawiałem się, skąd w ogóle się wzięło przeczucie, że są to reklamy tego samego produktu. Druga reklama, pod względem kolorystycznym dużo ciekawsza i bardziej żywa, za bardzo odbiega od pierwszej. Czcionki w obu reklamach wydają się zupełnie różne (notabene czcionka na pierwszym obrazku "Czytasz. Myślisz. Żyjesz." bardzo przypomina mi czcionkę z reklam piwa Żywiec). Nie wspominając o ogromnej różnicy w kolorystyce obu reklam. Dopiero po bliższym przyjrzeniu się pierwszej reklamie dostrzegłem tam kontury mapy i stwierdziłem na 100%, że reklamy te wiążą się ze sobą.

Czytelnik, który widzi te reklamy w gazecie strona po stronie (tak jak w przypadku "Dziennika Łódzkiego" - strona 1, strona 3)), może domyślić się ich związku. Zaskoczyło mnie jednak rozłożenie tych reklam w innych gazetach. W "Słowie Polskim - Gazecie Wrocławskiej", pierwsza reklama umieszczona jest podobnie, na pierwszej stronie, ale jej druga część znajduje się już na stronie... ostatniej. Mam świadomość istnienia różnych badań dotyczących kolejności przeglądania stron w gazecie (łącznie ze szkołą mówiącą o czytaniu gazety od końca), jednak przy takim oddaleniu od siebie tych reklam, teaser z pierwszej strony, moim zdaniem, traci jednak sens.

Oprócz reklam w gazetach, dzisiaj ruszyła outdoorowa kampania teaserowa w Warszawie i 6 miastach, w których wydawane są gazety Polskapresse (Trójmiasto, Poznań, Łódź, Kraków, Katowice, Wrocław). Mam nadzieję, że kampania telewizyjna będzie bardziej spójna. Zgodnie z informacjami Michała Fury z "Gazety Prawnej", jej start przewidziano na 17 października (teksty Michała na ten temat można przeczytać tutaj oraz tutaj).

Brak komentarzy: