18 kwietnia 2011

Słowackie media wprowadzają wspólny system opłat za treści

Od 2 maja 2011, trzy największe broadsheetowe gazety Słowacji, jeden tabloid, jedna stacja telewizyjna, dwa magazyny i dwa portale stricte internetowe wprowadzą jednolity system płatności za treści. Daje to łącznie 9 dużych podmiotów mediowych, które na jednym rynku wdrażają podobną strategię. To, do czego nie udało się Murdochowi namówić innych wydawców na świecie, zdaje się wychodzić w naszej części globu.

Za rozwiązaniem technologicznym stoi firma Project Piano, która pomoże wydawcom pobierać opłaty od użytkowników w wysokości €2.90 ($4.14/£2.54) miesięcznie lub €0.99 ($1.41/£0.87) tygodniowo za dostęp do wielu stron informacyjnych mediów słowackich. 70% przychodów pozostaje w rękach wydawców. Usługodawca, czyli Piano Project otrzymuje 5-10%, po odliczeniu opłat bankowych i prowizji operatorów sieci komórkowych. Projektem zainteresowane są również media sąsiadujących Czech. System będzie wprowadzony 18 kwietnia, z darmowym dostępem przez dwa tygodnie.

Szefowie Project Piano spodziewają się zainteresowania płatnymi subskrypcjami od 0,8% (wersja pesymistyczna) do 1,5% (wersja realistyczna) lokalnej społeczności internetowej. Ich zdaniem górną granicą w jakimkolwiek kraju jest przedział między 5 a 15% w dłuższym, około 5-7 letnim okresie czasu.

Słowacja jest krajem o wysokiej penetracji internetu wśród gospodarstw domowych - dostęp do sieci ma 4,06 miliona mieszkańców spośród 5,7 milionowej całkowitej populacji. Ten mały rynek może okazać się ciekawym poligonem doświadczalnym dla sąsiadujących krajów.

W wersji optymistycznej prognoz dotyczących projektu, Project Piano ma szansę na 60,945 użytkowników miesięcznie i na przychody rzędu €2.1 ($3/£1.84) miliona rocznie przed odlizceniem prowizji. Project Piano pozyskał sobie słowackich wydawców na półrocznych umowach. Jeżeli eksperyment słowacki się sprawdzi, firma planuje ekspansję międzynarodową.

Oto, jacy wydawcy zdecydowali się wziąć udział w projekcie:
  • Hospodarske noviny (dziennik o tematyce biznesowej)
  • Pravda (najstarszy dziennik słowacki)
  • Dennik Sport (dziennik sportowy)
  • Tyzden (tygodnik)
  • Medialne.sk (portal biznesowy prowadzony przez Trend, tygodnik biznesowy)
  • MeToo.sk (portal z treściami video)
  • PC Revue (miesięcznik o tematyce IT)

Lada moment umowy prawdopodobnie podpiszą:

  • SME (wiodący słowacki dziennik broadsheetowy)
  • JOJ oraz huste.tv (drugi co do wielkości słowacki kanał telewizyjny oraz portal z treściami video)

W ramach projektu, stopień zamknięcia treści za barierą cenową przez poszczególnych wydawców będzie różny. Dzienniki będą żądały opłat za dostęp do wszystkich artykułów na swoich stronach internetowych. Większość wydawców będzie wymagać rejestracji również dla celów komentowania artykułów, ale niektórzy zezwolą na umieszczenie 1-2 komentarzy dziennie za darmo. Część biorących udział w projekcie, w zamian za płatny dostęp zaoferują czytelnikom serwisy wolne od reklam. Dziennik biznesowy udostępni za darmo forum z poradami finansowymi, ale tylko płacący użytkownicy będą mieli prawo zadawania pytań na tym forum. Podobnie, ale z poradami dotyczącymi zdrowia, postąpi jeden z dzienników. Dziennik sportowy każe swoim użytkownikom płacić za dostęp do artykułów z papierowego wydania, ale tylko między północą a 8 rano (od 8 rano do północy dostęp będzie darmowy). Medialne.sk, które publikuje informacje na temat rynku mediów udostępni za darmo tylko 2-3 materiały, ale pozostawi bezpłatne archiwum dla informacji starszych niż 14 dni.

Fot. CC/flickr/caseywest

Brak komentarzy: